Kraków 2010

Aktualności: Prosimy o dodawanie na końcu wiadomości tagów w nawiasach kwadratowych, które pozwolą na szybsze wyszukiwanie interesującej treści.
Przykłady tagów: [2016] [pogoda] [burza] [prognoza] [grad]

Autor Wątek: Kraków 2010  (Przeczytany 5749 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Łukasz_B

  • Prezes
  • *****
  • Wiadomości: 1314
  • Age: 31
  • Miejsce pobytu: Kraków
  • Reputacja: 54
  • Płeć: Mężczyzna
Kraków 2010
« dnia: Styczeń 03, 2011, 20:04:54 pm »
Podsumowanie roku 2010 w Krakowie, stacja Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego( http://stach.oa.uj.edu.pl/weather/ ).

Link do podsumowania: http://stach.oa.uj.edu.pl/weather/NOAA/NOAA-2010.txt
Nie wklejam go na forum, bo się rozjeżdża.  ;)

Pierwsze co rzuca się w oczy to suma opadu- 1079.2mm, jest to blisko 250 mm ponad normę. Sam maj to 155mm opadu ponad normę(jednego dnia spadło 80mm). :o

Ładny też amplituda temperatur, blisko 60*C, a dokładniej 59.2*C. 27 stycznia mieliśmy -21.6*C, a 11 czerwca 37.3*C(a 17 lipca 37.3*C).

Przypadkowo tego roku maksymalne temperatury trafiły się akurat po środku miesiąca.  ;D

Jak widać stacja też zaliczyła error jakim jest Tmin=-17.8*C w ostatnim dniu kwietnia i pierwszym maja. 


pozdrawiam, Łukasz

Offline Dart

  • Zastrzeżona
  • Super Member
  • *
  • Wiadomości: 665
  • Miejsce pobytu: Łódź
  • Reputacja: 11
Odp: Kraków 2010
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 03, 2011, 20:31:05 pm »
Suma opadów faktycznie imponującA : )_


Offline Wolfer

  • Prezes
  • *****
  • Wiadomości: 1395
  • Miejsce pobytu: Tarnów
  • Reputacja: 115
Odp: Kraków 2010
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 04, 2011, 08:17:50 am »
Temperatura maksymalna zanotowana na stacji, pachnie obszarem zurbanizowanym... 37.3st.C, to sporo - nawet rekord "wszechczasów" dla Tarnowa jest niższy i wynosi 37st.C

Offline przemek

  • Zastrzeżona
  • Senior Member
  • *
  • Wiadomości: 340
  • Miejsce pobytu: Bytom
  • Reputacja: 18
Odp: Kraków 2010
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 04, 2011, 09:07:11 am »
jak i w czym liczone jest 'deep from norm'?
Bo w opadach to dziwnie w wygląda, chyba że jest tam parę errorów, tak jak przy temp min.

Offline Łukasz_B

  • Prezes
  • *****
  • Wiadomości: 1314
  • Age: 31
  • Miejsce pobytu: Kraków
  • Reputacja: 54
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Kraków 2010
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 04, 2011, 11:13:05 am »
Stacja jest kawałek poza miastem: http://www.oa.uj.edu.pl/travel.pl.html
Hm, czy error co do opadów? 200% normy w maju było więc wyliczenie jest dobre(tam podane są mm).

pozdrawiam, Łukasz

Offline Wolfer

  • Prezes
  • *****
  • Wiadomości: 1395
  • Miejsce pobytu: Tarnów
  • Reputacja: 115
Odp: Kraków 2010
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 04, 2011, 11:31:40 am »
Zastanawiajacy jest fakt, iz w tym samym dniu stacja Krakow oznaczona indeksem 12655, notowała temperature nie przekrającą 33st.C. Stacja UJ połozona jest na wzgórzu prawie 100metrów wyzej niz ta z której ogimet czerpie dane. Obawiam sie, ze moze byc problem z odziaływaniem promieni słonecznych na czujnik (to moje spostrzezenia, nie upieram sie, ze tak musiało byc... mimo wszystko ponad 4 stopnie roznicy w okresie letnim na tak stosunkowo małym obszarze, daje do myslenia)

Offline Łukasz_B

  • Prezes
  • *****
  • Wiadomości: 1314
  • Age: 31
  • Miejsce pobytu: Kraków
  • Reputacja: 54
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Kraków 2010
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 04, 2011, 12:10:54 pm »
Niewykluczone, że czujka może być brudna lub coś i stąd jakiś błąd.
pozdrawiam, Łukasz


Offline bczernecki

  • Zastrzeżona
  • Junior Member
  • *
  • Wiadomości: 145
  • Miejsce pobytu: Świdnica/Poznań/Warszawa
  • Reputacja: 16
Odp: Kraków 2010
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 04, 2011, 12:53:34 pm »
Stacja w Balicach też chyba w centrum nie jest, aczkolwiek 18.07 Ogimet daje  33.8*C wobec tych 37.3*C... różnica 3.5*C na odcinku kilku kilometrów raczej wskazuje, że albo ze sprzętem coś nie halo, albo silne uwarunkowania lokalne (a te jeśli są to powinny też w klimacie roku wyjść).

Bartek

Offline Łukasz_B

  • Prezes
  • *****
  • Wiadomości: 1314
  • Age: 31
  • Miejsce pobytu: Kraków
  • Reputacja: 54
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Kraków 2010
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 04, 2011, 13:29:48 pm »
Stacja w Balicach jest kilka kilometrów od granic miasta.
Co do sytuacji 17.07- wiatr był od strony miasta, może to sprawiło przesunięcie rozgrzanej masy powietrza od betonów i asfaltu z miasta w stronę stacji.
pozdrawiam, Łukasz

Offline pdjakow

  • Administrator
  • Ojciec Dyktator
  • *****
  • Wiadomości: 2757
  • Age: 42
  • Miejsce pobytu: Wrocław
  • Reputacja: 197
  • Płeć: Mężczyzna
    • http://meteomodel.pl
Odp: Kraków 2010
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 04, 2011, 13:53:51 pm »
Z depesz z 17 VII:


SI    17/07/2010 15:00->    
AAXX 17151
12566 42782 41002 10324 20154 39862 40132 57015 82202=

SM    17/07/2010 12:00->    
AAXX 17121
12566 12780 22001 10332 20157 39877 40146 57013 60001 82200
      333 93000=

SI    17/07/2010 09:00->    
AAXX 17091
12566 42970 01003 10302 20173 39890 40163 58002=

Jak widać w tym okresie wiał słaby wiatr z kierunków raczej wschodnich i południowych. Z badań nad MWC wynika, że taki efekt o jakim pisze Łukasz (adwekcja ciepła z terenów zurbanizowanych) jest znacznie mniejsza, szczególnie w dzień, kiedy różnice pomiędzy terenami poza miejskimi, a temperaturą na 2m spada do około 1 stopnia. Przy tak słabym wietrze powietrze się unosi, a nie przesuwa.
Stawiam na zonk z czujnikiem. I to krytyczny, jeśli stacja poadaje niemal +38 w czerwcu.

tmax z tej stacji i ze stacji w Balicach
styczeń:       2.1   2.1
luty:          4.2  12.2
marzec:       21.7  21.5
kwiecień:     26.9  25.5
maj:          25.1  22.8
czerwiec:     37.6  32.6
lipiec:       37.3  33.8
sierpień:     33.3  31.0
wrzesień:     25.1  24.5
październik:  20.3  20.4
listopad:     20.7  19.8
grudzień:     10.6   5.4

Ewidentnie widać, że czujnik podaje błędne dane latem, co jest zapewne wynikiem ekspozycji na promienie słoneczne. Różnice zimą maleją, choć zastanawia fakt, że w Balicach w lutym notowano znacznie wyższą temperaturę. Rolę tu grały zapewne czynniki lokalnie.
Modele Numeryczne GFS/WRF
http://meteomodel.pl

Offline Łukasz_B

  • Prezes
  • *****
  • Wiadomości: 1314
  • Age: 31
  • Miejsce pobytu: Kraków
  • Reputacja: 54
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Kraków 2010
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 04, 2011, 14:03:47 pm »
Wtedy w czerwcu Balice zanotowały prawie 33*C.
Trzeba napisać maila do OA UJ by częściej czyścili czujnik.  :)

Przeglądając dane z 2009 i niepełne z 2008 wyszło że ten rok był o ponad 1 stopień chłodniejszy od zeszłego roku, nawet z tymi zawyżonymi pomiarami. A suma opadów w końcu była większa od normy.  :)
pozdrawiam, Łukasz

Offline pdjakow

  • Administrator
  • Ojciec Dyktator
  • *****
  • Wiadomości: 2757
  • Age: 42
  • Miejsce pobytu: Wrocław
  • Reputacja: 197
  • Płeć: Mężczyzna
    • http://meteomodel.pl
Odp: Kraków 2010
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 04, 2011, 14:19:43 pm »
Średnie temperatury miesięczne (różnica tego automatu do Balic):

Styczeń:       +0.1
Luty:          +0.5
Marzec:        +0.3
Kwiecień:      +0.5
Maj:           -2.8  (średnia temp na Balicach +12.6, tutaj 9.8. Różnice w średnim minimum).
Czerwiec:      +0.6
Lipiec:        +1.1
Sierpień:      +0.6
Wrzesień:      +0.5
Październik:   +0.7
Listopad:      +0.8
Grudzień:      +0.5

Rzuca się w oczy maj - raczej jest błędny - może brakowało danych?

Edit:
Już widać skąd te bzdury:
http://stach.oa.uj.edu.pl/weather/NOAA/NOAA-2010-05.txt

Edit2:
Również w lutym pod koniec bzdury:
http://stach.oa.uj.edu.pl/weather/NOAA/NOAA-2010-02.txt
Stąd nie wyłapał +12
« Ostatnia zmiana: Styczeń 04, 2011, 14:22:48 pm wysłana przez pdjakow »
Modele Numeryczne GFS/WRF
http://meteomodel.pl

Offline Łukasz_B

  • Prezes
  • *****
  • Wiadomości: 1314
  • Age: 31
  • Miejsce pobytu: Kraków
  • Reputacja: 54
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Kraków 2010
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 04, 2011, 14:50:23 pm »

Rzuca się w oczy maj - raczej jest błędny - może brakowało danych?

Edit:
Już widać skąd te bzdury:
http://stach.oa.uj.edu.pl/weather/NOAA/NOAA-2010-05.txt


Pisałem o tym:
Cytuj
Jak widać stacja też zaliczyła error jakim jest Tmin=-17.8*C w ostatnim dniu kwietnia i pierwszym maja.

Pewnie coś czujka się im zepsuła wtedy.

A można gdzieś znaleźć roczne podsumowania dla Balic? Ciekaw jestem różnicy w opadach.
Swoją drogą szkoda, że IMGW nie udostępnia danych ze stacji położonej w centrum miasta- w ogrodzie botanicznym UJ koło ronda Mogilskiego... Ciekawe wyniki by mogły być.
pozdrawiam, Łukasz

Offline pdjakow

  • Administrator
  • Ojciec Dyktator
  • *****
  • Wiadomości: 2757
  • Age: 42
  • Miejsce pobytu: Wrocław
  • Reputacja: 197
  • Płeć: Mężczyzna
    • http://meteomodel.pl
Odp: Kraków 2010
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 04, 2011, 14:51:45 pm »
http://www.ogimet.com/cgi-bin/gclimat?lang=en&mode=0&state=Spa&ind=12566&ord=REV&verb=no&year=2010&mes=12&months=12

Edit
jest błąd w depeszy CLIMAT z września:
12566 111 19869 20158 30120024 401700082 5120 6008214 8000000 9000000=
82 mm - nie łapie się do tabeli

Roczny: 1020mm.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 04, 2011, 14:55:29 pm wysłana przez pdjakow »
Modele Numeryczne GFS/WRF
http://meteomodel.pl

Offline Dart

  • Zastrzeżona
  • Super Member
  • *
  • Wiadomości: 665
  • Miejsce pobytu: Łódź
  • Reputacja: 11
Odp: Kraków 2010
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 04, 2011, 15:05:18 pm »
Ilość jest porażająca


Offline Wolfer

  • Prezes
  • *****
  • Wiadomości: 1395
  • Miejsce pobytu: Tarnów
  • Reputacja: 115
Odp: Kraków 2010
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 04, 2011, 15:53:41 pm »
No i dostało sie nawet profesorom :P

Offline Łukasz_B

  • Prezes
  • *****
  • Wiadomości: 1314
  • Age: 31
  • Miejsce pobytu: Kraków
  • Reputacja: 54
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Kraków 2010
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 04, 2011, 16:07:08 pm »
Dzięki Piotrze.
60 litrów różnicy to w sumie sporo jak na stacje oddalone kilka km, ale w sumie w tym roku sporo intensywnych opadów było konwekcyjnych to stąd może te różnice. Dodatkowo stacja OA jest koło lasu i górek i wpływ orografii mógł to spowodować.
pozdrawiam, Łukasz